Professioneel Gamen is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een miljoenen business die wereldwijd miljoen kijkers en aanhang heeft (134.287.236 om precies te zijn!). Waar China en Korea de markt domineren zien we ook in Europa een fikse stijging in populariteit omtrent eSports en professionele games zoals Dota 2, Counter Strike en League of Legends. Uit onderzoek van Superdata Research blijkt dat de markt van eSports in totaal 612 miljoen dollar waard is.

Veel competitieve games hebben in sommige opzichten wat weg van traditionele sporten maar als je denkt dat je zo een nieuw fenomeen zoals eSports kun beschrijven en begrijpen door middel van oude standaarden uit het voetbal en basketbal dan heb je het mis.

Worldwide-eSports-market-size-2015

Het feit dat de complete sport zich digitaal afspeelt en de spelers achter een computer zitten en het met elkaar uitvechten in een digitale fantasiewereld laat zien dat eSports een op zichzelf staande aftakking is van de traditionele sporten. Het digitale element zorgt voor compleet nieuwe interacties tussen spelers, fans en interactieve entertainment in het algemeen. Kijk maar eens naar het succes van zogenaamde ‘streamers’ op YouTube en Twitch. Jongens en meiden die online een spel spelen waarbij miljoenen kijkers thuis vanaf de computer mee kunnen kijken en ondertussen onderling met elkaar kunnen chatten.

Het feit dat de finale van bijvoorbeeld het spel League of Legends in het afgelopen jaar meer kijkers wist te trekken dan de finale van de NBA (de grootste sport in Amerika!) zegt al genoeg over de grootte en populariteit van eSports.