Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat lineair tv kijken nog maar 39 procent deel uitmaakt van de totale Nederlandse kijktijd. Lineair kijken houdt in dat er specifiek naar een bepaald programma wordt gekeken op het moment dat dit wordt uitgezonden. Hiermee is het nog steeds de meest populaire vorm van televisie kijken maar moet het ook langzaam maar zeker plaats maken voor nieuwe manieren van media consumptie.

De nieuwe generatie

Vooral de huidige generatie tieners en jong volwassenen (12 – 23) laten de ouderwetse manier van tv kijken achter zich. Waar Nederlanders van boven de 50 gemiddeld zo’n 140 minuten per dag tv kijken is dit bij jongeren en jong volwassenen maar 68 minuten per dag.

De jongere generatie geeft steeds vaker de voorkeur aan andere vormen van videocontent. Verreweg de meeste jongeren kijken vooral naar video’s op of van het internet. Zo zijn video websites als YouTube uitermate populair voor korte filmpjes terwijl online video platformen zoals Netflix, HBO en Popcorn time tegenwoordig ongekend populair zijn.

Al met al wordt tegenwoordig dus 61 procent van de totale kijktijd besteed aan het niet-lineair kijken naar televisie en/of videocontent.

Zoekgedrag naar video content in Google Nederland

Zoekgedrag naar video content in Google Nederland

Specifieke pakketten zijn populair

Uit het onderzoek blijkt dat zogenaamde Pluspakketten de laatste tijd populair zijn onder televisiekijkers. Dergelijke pakketten bieden extra zenders bovenop het standaard televisie pakket. Meestal zijn dit specifieke natuur/wildlife kanalen, speciale film kanalen en sport zenders als Fox Sport en International.

Onder jongeren die vooral via internet video content bekijken zien we dat er vooral naar populaire series wordt gekeken via Netflix en Popcorntime. Verder winnen de zogenaamde e-sports (electronic sports) kanalen zoals de bekende streaming website Twitch en het nieuwe YouTube Gaming aan populariteit.