Ouders kunnen nog zo vaak tegen hun kinderen zeggen om wat aardiger tegen elkaar te zijn, het heeft vaak juist een averechts effect. Maar wanneer een dergelijke boodschap komt van invloedrijke leeftijdsgenoten is het een ander verhaal. Dat moet Office Depot ook gedacht hebben toen ze aan hun reclamecampagne begonnen met de tieneridolen van de boyband One Direction. De campagne is vooral bedoeld om schoolartikelen aan de man te brengen, maar omvat nu ook een aantal video’s  waarin de bandleden worden geïnterviewd over het thema pesten.

Video:

Wanneer je de video’s bekijkt, zie je gelijk waarom Office Depot hiermee een goede initiatief heeft bedacht. Discussies over pesten komen nu eenmaal veel geloofwaardiger over wanneer deze door jongeren gevoerd worden. De bandleden van One Direction hebben de leeftijd waarop het voor hen nog een thema is dat ze zich nog goed herinneren van hun eigen schooltijd. Er wordt geen belerend vingertje opgestoken, maar toch wordt het onderwerp op zo’n manier gebracht dat de kinderen die het kijken wel aan het denken worden gezet.

Campagne op meerdere vlakken actief tegen pesten
Ook zullen de kinderen die de video’s zien zich wat gemakkelijker kunnen identificeren met de bandleden, dan met volwassen die het onderwerp aankaarten. Zo wordt er ook aandacht besteed aan het pesten via social media, wat voor veel ouders nog een lastig onderwerp is om goed zicht op te krijgen. De campagne is overigens niet alleen gericht op het bewust worden van pesten. Er wordt namelijk ook een collectie exclusieve schoolartikelen van One Direction op de markt gebracht. Voor de Nederlandse fans is het te hopen dat Viking Direct (Nederlandse tak van Office Depot) naast de normale schrijfblokken ook de limited edition schriften, mappen en andere schoolspullen zal gaan aanbieden. Een deel van de opbrengsten die hieruit gehaald worden, zullen worden gedoneerd aan een programma tegen pesten dat kinderen moet motiveren om aardiger tegen elkaar te zijn. Op die manier snijdt het mes tegen pesten aan meerdere kanten.