YouTube gaat binnenkort een eigen game streaming website online zetten om ze de concurrentie aan te gaan met Twitch.tv, de grootste en bekendste streaming website van dit moment.

Afgelopen jaar werd Twitch nog verkocht aan Amazon voor maar liefst 970 miljoen dollar! Naar verluid heeft ook Google (waar YouTube onderdeel van uitmaakt) destijds ook een bod op de website gedaan maar heeft het gigantische bedrag wat Amazon bood niet overstegen.

Op zowel Twitch als het nieuwe YouTube Gaming kunnen mensen thuis meekijken met iemand die online een game aan het streamen is. Ondertussen is het fenomeen uitgegroeid tot een daadwerkelijke markt waar grote streamers soms wel tot 50.000 mensen kunnen laten meekijken en discussiëren over een game.

Game-Page_Desktop

YouTube Gaming, meer dan alleen streams

Overigens weet YouTube zich vanaf het begin al meteen te onderscheiden. Zo kun je bij een YouTube stream direct enkele minuten terugspoelen om intense momenten direct her te beleven. Deze optie is bij Twitch nog niet geïmplementeerd. Daarnaast moet YouTube gaming ook een platform worden waar allerlei andere gaming-gerelateerde video’s zoals playthrough’s, walkthroughs en speedruns worden verzameld. Net zoals bij een gewoon YouTube account kunnen populaire video’s en/of streams geld binnenhalen door middel van advertenties die tussen de video door worden gepresenteerd.

Een ander belangrijk element volgens product manager Alan Joyce is het feit dat YouTube gaming is afgeschermd van de rest van YouTube. Je krijgt bij de zoekresultaten dus geen populaire videoclips te zien maar enkel populaire games. Met deze unieke elementen hoopt Google dus om kijkers mee te pikken van Twitch waar momenteel maandelijks zo’n 12 miljard minuten aan gameplay wordt gekeken door de gehele community.